کارگردان فیلم سینمایی «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از سوی دیگر جشنواره فیلم فجر متأسفانه هیچ گونه سیاست گذاری باثباتی ندارد و سیاست های آن همه ساله بر اساس سلیقه دبیران جشنواره و یا رویکرد دولت ها تغییر می کند و همین باعث می شود تا بعد از گذشت ۳۶ سال از زمان حیات این رویداد سینمایی ما هنوز ندانیم که قرار است این جشنواره بر اساس چه محوریتی حرکت کند و در آن باید چه فیلم هایی نمایش داده شوند.
وی ادامه داد: تمامی جشنواره های مهم و مطرح دنیا یک استراتژی و یک سیاست گذاری خاص دارند که بر اساس آن سیاست گذاری به پیش می روند اما در کشور ما هیچ سیاست گذاری برای جشنواره ها وجود ندارد و همین مسأله باعث می شود تا اعمال سلیقه اعضای هیأت های انتخاب و داوری و همچنین فشارهای نهادها و مسئولان باعث ورود برخی فیلم های سطحی به جشنواره و از سوی دیگر بی توجهی به بخشی از فیلم های مهم و مطرح در جشنواره شود.
هدایت خاطرنشان کرد: سال گذشته را شاید بتوانیم بدترین دوران جشنواره فیلم فجر دانست چرا که بعد از انتخاب و داوری آثار ما شاهد اعتراضات انبوهی از اهالی سینما نسبت به انتخاب های نادرست و ناداوری ها بودیم و همین باعث شد تا حتی بسیاری از فیلم ها و یا عوامل فیلم ها که حتی در جشنواره کاندیدا هم شده بودند از کاندیداتوری خود برای اعتراض به سیاست های غلط مدیران برگزارکننده جشنواره انصراف بدهند.
این سینماگر تأکید کرد: همه این اتفاقات به دلیل آن است که ما گاهاً شاهد آن بوده ایم کسانی را به عنوان داور و عضو هیأت انتخاب در جشنواره فیلم فجر برمی گزینند که اصلاً الفبای سینما را بلد نیستند و در شغل و حرفه خودشان بسیار بی دانش و بی سواد محسوب می شوند و این اتفاق در صورتی است که در اغلب کشورهای پیشرفته دنیا افرادی به عنوان داور و عضو هیأت انتخاب برگزیده می شوند که در رشته خودشان تخصص ویژه ای داشته باشند.
کارگردان فیلم سینمایی «گراند سینما» در خاتمه این گفتگو افزود: در هیچ یک از کشورهای دنیا هیأت انتخاب آثار سینمایی آشکار نیستند و به هیچ عنوان قبل از برگزاری جشنواره اسامی آن ها منتشر نمی شود و آن ها حق هیچ گونه اظهار نظری در رابطه با فیلم هایی که دیده اند را ندارند. هیأت های انتخاب در جشنواره های معتبر دنیا بر اساس سیاست گذاری های جشنواره ها و دبیر جشنواره و بدون اینکه دخالتی در کار داوران داشته باشند فیلم ها را انتخاب می کنند اما در ایران ما شاهد روند معکوس هستیم به طوری که در برخی از سال ها شاهد آن بوده ایم که اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر حتی خط و ربط جوایز فیلم ها را نیز معلوم کردند و با اظهارنظرهای خود اعلام کردند که کدام یک از فیلم ها مهم هستند و با این کارشان آرای هیأت داوران را خنثی نمودند.
ارسال نظر